Skip to content
Heijmans_WeDriveSolar_bidirectionele_laadpaal-Greenville_Utrecht opening.jpg
Bidirectioneel laden in Greenville Utrecht

Duurzame deelauto als thuisbatterij

23 mei 2022

Een wereldwijde primeur hebben Heijmans en We Drive Solar bij wooncomplex Greenville in Leidsche Rijn Centrum. Daar worden elektrische auto’s opgeladen via zonnepanelen op het dak, en via de bidirectionele laadpaal wordt die energie teruggegeven aan de bewoners. Dat betekent: duurzamer wonen. Shahid Talib en Robin Berg leggen uit hoe het werkt.

Wie voor ’t eerst naar wooncomplex Greenville kijkt, kan niet anders dan beamen dat de naam van het project perfect gekozen is. Midden in Leidsche Rijn Centrum vind je 125 appartementen met veel groen, licht en ruimte. Duurzaamheid stond vanaf de start hoog op de agenda. De bijna twaalfhonderd zonnepanelen op het dak en op de gevel zorgen voor een energieprestatiecoëfficient (EPC) van -0,3.

De bidirectionele laadpaal waarmee je deelauto’s kunt opladen én ontladen, past dan ook helemaal bij Greenville. Shahid Talib, Heijmans-directeur Smart City, vertelt: “Heijmans wil een gezonde leefomgeving voor bewoners maken. Daarvoor zoeken we naar oplossingen voor maatschappelijke problemen. Deelmobiliteit vergroot de leefbaarheid van de wijk. Het zorgt voor minder verkeer, minder CO2 -uitstoot en minder files in de buurt. Daarom maken we in veel van onze projecten elektrische deelauto’s beschikbaar voor bewoners. Hier in Utrecht hebben we daar samen met We Drive Solar nog een fikse stap extra kunnen zetten. Met bidirectioneel laden ontwikkelden we een duurzaam, slim energiesysteem voor het hele wooncomplex.”

Thuisbatterij

Zie het als een soort thuisbatterij. Op dit moment worden de twee elektrische deelauto’s opgeladen met de zonnepanelen op de daken en gevel van Greenville. Met die stroom kunnen bewoners uiteraard autorijden, maar de energie is ook in te zetten voor de verlichting, de lift, de wasmachine of om elektrisch te koken. Robin Berg, directeur van We Drive Solar, legt uit waar het initiatief vandaan komt: “Zonne-energie is een prachtige bron, maar heeft één groot nadeel: de zon is niet altijd beschikbaar. Juist op momenten dat er veel energievraag is, zoals de ochtend of avond, is er minder of geen zon. Daarom zochten we bij We Drive Solar naar een manier van opslag. Bidirectioneel laden is hiervoor de oplossing. Op deze manier slaan we zonne-energie op in de deelauto en geven we die weer terug aan de bewoners.”

Heijmans_WeDriveSolar_bidirectionele_laadpaal_Greenville_Utrecht 3.jpg

Duurzaam en goedkoop

In de garage onder het wooncomplex staat nu één bidirectionele laadpaal. Daar komt binnenkort een tweede laadpaal bij, aan de zijkant van het gebouw. In totaal kunnen de bewoners straks gebruikmaken van vier elektrische deelauto’s. “Eén auto heeft zo’n 75 kilowatt per uur aan batterij. Dat is voldoende om tien tot twintig huishoudens van stroom te voorzien. Wil je heel Greenville op zonne-energie laten draaien, dan zijn er zes à acht auto’s nodig, maar dit is een mooie eerste stap”, zegt Robin.

Naast dat dit een grote hoeveelheid duurzame energie oplevert, is het ook voor de bewoners van Greenville interessant. Shahid vervolgt: “Met het EnergieManagementSysteem (EMS) dat aan de bidirectionele laadpaal is gekoppeld, willen we energie voor bewoners zo goedkoop mogelijk maken. Greenville is het eerste woningcomplex waar dit gebeurt.”

Hoewel de stroom nu nog wordt gebruikt voor de gemeenschappelijke ruimtes als de lift en de lichten van de garage, is het EMS in de komende jaren ook voor individuele huizen beschikbaar. “Dan kun je met een app de energie van je hele woning regelen. Zo zet het systeem bijvoorbeeld de wasmachine aan op het moment dat dit voor jou het goedkoopst is.”

Uiteraard zit er steeds voldoende energie in de autoaccu om te rijden. Robin: “Daar is de auto immers voor bedoeld. We ontladen dan ook nooit helemaal, dat is bovendien niet goed voor de accu. Er blijft altijd circa dertig tot veertig procent over, goed voor een rit van honderdvijftig kilometer. Bovendien zien we via de app wanneer de volgende reservering is, en vragen we ook hoeveel kilometer een bewoner verwacht te rijden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je straks langs de kant van de weg komt te staan.”

Bijdragen

Greenville vormt in Utrecht de pilot voor bidirectioneel laden. Over een jaar moeten er honderdvijftig elektrische bidirectionele deelauto’s beschikbaar zijn in Utrecht, zoals ook bij het naastgelegen Heijmans-project Bellevue. Zowel Heijmans als We Drive Solar zien veel mogelijkheden voor de toekomst. Beide partijen werken daarom samen aan de doorontwikkeling van bidirectioneel laden en EMS. Shahid: “Naast nieuwbouwprojecten willen we dit ook bij bestaande bouw en niet-Heijmans projecten aanbieden. Zo kunnen we echt bijdragen aan de energietransitie.”

En dat alles via een systeem dat in principe weinig kosten kent. “Een bidirectionele laadpaal met EMS is niet veel duurder dan een gewone laadpaal. Natuurlijk moeten er wel zonnepanelen zijn, zodat er geladen kan worden en er moet een deelauto zijn die terug kan leveren, maar dit zijn geen giga-investeringen. Daardoor wordt het gemakkelijker en haalbaarder om straks overal in Nederland kleine, lokale smart grids bij woongebouwen te ontwikkelen, die zorgen voor goedkope, groene energie en het huidige energienet ontlasten.”

Ook voor We Drive Solar is dat reden om te investeren in dit systeem. Robin: “Met de elektrische deelauto’s, het nieuwe energiesysteem en lokale energieopslag zorgen we voor schone lucht en minder auto’s op straat. Zo kunnen we ons steentje bijdragen aan Utrecht als leefbare en gezonde stad. Door met Heijmans langdurig samen te werken, hopen we dit voor nog veel meer steden in Nederland te doen.”

Neem contact met ons op